A szabadság illúzióját kergetve rengeteg vállalkozó esik abba a hibába, hogy sokkal többet dolgoznak, mint korábban alkalmazottként, vagy mint ahogy azt tervezték. Ennek egyik oka, hogy – tévesen – úgy gondolják, vezetőként mindenhez érteniük kell. Ez igaz lehet a kezdetekre, amennyiben egyéni vállalkozóként indulnak. Ám ha később, a vállalkozás növekedése mellett a vezető nélkül megáll az élet, akkor fontos szembenézni a ténnyel, hogy nem vállalkozásuk, hanem önkizsákmányoló állásuk van.
Ha ki sem látsz a munkából, az nem a fejlődés jele, hanem az automatizálás és a delegálás hiányáé. Annak érdekében, hogy ezt sikeresen elkerüld, összegyűjtöttem 5 pontot, amelyek segítenek abban, hogy okosabban és hatékonyabban dolgozz.
1. Delegálj és bízz a csapatodban
A kiszervezés lényege, hogy időt vásárolj magadnak, és bizonyos teendőket olyanra bízz, aki akár jobban is ért hozzá.
Ha már átadtál egy részfeladatot, engedd is el. Bízz meg az alvállalkozódban vagy asszisztensedben, hogy legalább olyan jól elvégzi, mint te tennéd.Csak így fogsz tudni valóban a saját munkádra összpontosítani.
2. Tervezz és tartsd magad a tervekhez
Az év nagy része már eltelt. Elégedett vagy az elért eredményeiddel? Változtatnál valamin?
A szeptember alkalmas arra, hogy újragondold a céljaidat és ha kell, változtass rajtuk. Sikereket úgy lehet azonban elérni, ha pontosan megtervezed, hova szeretnél eljutni, majd tartod magad a lépésekhez.
Ne felejtsd el kiértékelni az eredményeidet sem, mert fejlődni a tanulságok levonása nélkül nem lehet.
3. Tanulj meg nemet mondani
Senki nem szeret csalódást okozni a barátainak, munkatársainak, ügyfeleinek. Ezért jön az igen zsigerből a kérésekre, felkérésekre. Azonban ha mindenre rábólintasz, azzal hamar túl fogod vállalni magad.
Az egyik legjobb módja annak, hogy nyugodt szívvel tudj nemet mondani az, hogy mielőtt döntesz egy helyzettel kapcsolatban, megvizsgálod, hogy összhangban van-e a céljaiddal. Például, ha szeretnél több emberhez eljutni, akkor egy podcast felkérésre érdemes igent mondani. Ha több bevételre van szükséged, akkor vállalj el még egy ügyfelet. Minden új lehetőséget olyan szemmel nézz, hogy mennyi értéket hoz a vállalkozásod számára.
4. Rendszerezz és automatizálj
Saját tapasztalatból tudom, hogy vállalkozást csak rendezett alapokra lehet (érdemes) építeni. Akkor is, ha egyelőre még egyedül dolgozol, dokumentálj minden folyamatot. Neked is segíteni fog, hogy a ritkábban végzett feladatoknál sem kell minden alkalommal újra kitalálnod, hogy mit csinálj. Ha pedig eljön a delegálás ideje, a rendszerezett folyamatok segítenek kiszervezni a munkádat.
Így egy új ügyfél felvétele vagy egy kampány esetében csak a már kialakított sablont kell használnod.
Az ismétlődő feladataidat pedig automatizáld, használd az elérhető rendszereket, mint időpontfoglalás, ügyfélkezelő rendszerek, hírlevél listák automatizálása.
5. Hozd vissza a stratégiát a fókuszba
Tulajdonosként és vezetőként a te energiád ott hoz a legtöbbet, ahol irányt mutatsz, nem ott, ahol beállsz a gépsor mellé. Ahhoz, hogy a céged hosszú távon is működjön, időt kell fordítanod új piacok keresésére, a szolgáltatásaid célcsoportra való optimalizálására vagy hosszú távú együttműködések felkutatására.
Nem azt jelenti, hogy nem vagy képben azzal, hogy mi történik a vállalkozásodban, hanem hogy nem kell minden apró részfeladatban benne lenned. Ha tudatos vagy ebben, kézben tartod a stratégiát, a célokat, akkor a csapatod számára is világos lesz, hogy milyen irányba halad a cég.
Ha sikerül a figyelmedet arra összpontosítani, ami a legfontosabb a vállalkozásod számára, azzal visszakapod azt az érzést is, amiért elkezdted az egész vállalkozásodat: te irányítod a cégedet és nem fordítva.